جمعه ٣٠ فروردين ١٣٩٨
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 17413
 بازدید امروز : 1381
 کل بازدید : 3442353
 بازدیدکنندگان آنلاين : 14
 زمان بازدید : 0.2184


  چاپ        ارسال به دوست

به قلم علی محمد مصلحی

از سازمان های وظیفه گرا تا سازمان های فرایندگرا

برای ورود به دنیای مدیریت رقابتی و پیشرفته بر اصل شایستگی و رضایت مندی دو مولفه کارایی و اثربخشی مفهوم اساسی پیدا می نمایند برای این منظور نیاز است سازمانها برای رسیدن به بهره وری که ماحصل موارد بالاست باید خود را چابک کنند .


چابکی از طرق مختلفی بدست خواهد آمد از جمله مواردی که به آن می توان اشاره کرد مفهوم فرایند است.شرکت هایی مانند تویوتا رمز موفقیت خود را در شناسایی ، مدل سازی و بهبود مستمر خود میدانند.همچنین در مواردی که فرایندها وارد عملیات شده اند بازخورهای مثبتی به سازمان ها وارد شده است.بنابراین به نظر میرسد سازمان برای اینکه بتواند خود را چابک نماید باید این مسیر راپشت سر گذارده  و بر روی این فرهنگ در سازمان از جمله منابع انسانی سرمایه گذاری و آموزش داده شود.


معمولا اکثر در خواست ها در سازمان های وظیفه گرا انجام میشود. اما نحوه انجام آنها گاها سلیقه ای و با خطای انسانی، زمان و همچنین هزینه های بالا انجام میگردد . اما در سازمانی که فرایند گراست کل فعالیتهای انجام شده در آن سازمان بر اساس فرایند و بازه زمان مشخص متحدالشکل و همواره با کیفیت مطلوب تری انجام میگیرد.


نکته حائز اهمیت در اینجا این است که یکی از مهمترین مولفه های تغییر از سازمان سنتی به مدرن نیز همین موضوع است که در سازمان سنتی عموما به دلیل ساختارهای بلند عمودی معمولا فرایند به سختی و گذر از افراد مختلفی در دپارتمانهای متفاوت انجام می گردد .اما مدرن ها اینگونه نیستند و ساختارها به صورت نظام یافته شکسته می شوند و همین امر باعث سرعت بخشیدن به ابن موضوع خواهد شد.


در سازمان مدرن فرایندگرا هر بخش در فرایند در زمان مشخص تکلیف معین انجام می دهد.نظارت یکی دیگر از مولفه هایی است که هم توسط مدیر هم توسط کاربران و سایرین انجام می گیرد لازم به ذکر است سلایق شخصی و سازمانی به طور قابل توجهی کاهش می یابد.


بنابراین برای رسیدن به چنین ساختاری باید ابتدا این فرهنگ و آموزش بر اساس دستورالعمل های استاندارد انجام شود سپس هر واحد فرایندهای خود را بر اساس اصول مبتنی بر فرایند نویسی احصا و سپس الگوریتم نماید . در مرحله بعد فرایندها را بهبود دهد و پس از آن این فرایندها ترجیحا بصورت الکترونیک انجام گردد.


علی محمد مصلحی


کارشناس ارشد مدیریت اجرایی




١٥:٣٧ - دوشنبه ١٩ آذر ١٣٩٧    /    شماره : ٨٠٠١    /    تعداد نمایش : ٣٤١


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج





صفحه اصلي|ارتباط با ما|حریم خصوصی|سئوالات متداول|تماس با ما|نقشه سایت

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی دزفول محفوظ می باشد
Copyright © 2012 Dezful University of Medical Sciences - All Rights Reserved